Ještě neodcházej !

Máme pro tebe slevu 30%

Pokud se dnes registruješ, tak ihned po přihlášení uvidíš VIP ceny se slevou až 30%.
x

Draslík – velmi důležitý minerál v těle

DATUM PUBLIKOVÁNÍ
26 července,2020
RUBRIKA ČLÁNKU

Draslík je jedním z nejzákladnějších minerálů, který náš organismus potřebuje. Po chemické stránce je to alkalický kov. Je to iont, kterého je uvnitř našich buněk ze všech iontů nejvíce.

Draslík je důležitý prvek pro správné fungování nervů, svalů, srdce a správné hospodaření s vodou v našem těle. Umožňuje nervové impulzy, pohyb svalů, a odstraňuje z těla škodlivé látky. Draslík umožňuje přeměnu krevního curku na glykogen a je důležitý pro tvorbu i zánik ATP (adenosintrifosfátu), což je hlavní zdroj energie v našem těle. Je také důležitý pro správnou srdeční funkci a přispívá k udržování krevního tlaku ve fyziologických hodnotách. Jeho doporučené hladiny v krvi (3,8-5,4 mmol/l) jsou regulovány ledvinami a přispívají tak k udržování správného pH krve, aby nedošlo k acidémii nebo alkalémii. Udržování hladin tohoto prvku je taky potřebné k tomu, aby nedocházelo k poruchám srdečního rytmu.

Jak poznat nedostatek draslíku?

Nedostatek draslíku se může projevit celkovou slabostí organismu, únavou, bolestí hlavy, špatnou koncentrací, bolestmi kloubů, zvýšeným krevním tlakem, svalovými křečemi anebo v extrémech poruchami srdečního rytmu. Nedostatek tohoto minerálu hrozí hlavně sportovcům, co trénují více jak hodinu za den; lidem, co dodržují nízkokalorickou dietu; lidem léčených diuretiky; pacienti s častými průjmy či zvracením; při onemocnění ledvin; diabetikům či alkoholikům.

Kdy může nastat nadbytek draslíku?

K nadbytku draslíku může docházet při jeho sníženém vylučování ledvinami z důvodu jejich poruchy, při akutní acidóze, zvýšeném přísunu a nedostatku některých hormonů. Nadbytek tohoto prvku můžete také pociťovat slabostí, také brněním končetin, někdy dokonce průjmy a zvracení. V extrémních případech arytmie až srdeční fibrilace.

Draslík v potravinách

Když se řekne draslík, typická potravina, která se lidem představí je banán, tato potravina draslík obsahuje, ale jsou i další suroviny, které jsou na tento prvek bohatší. Známé potraviny bohaté na draslík jsou třeba bílé fazole, brambory, červená řepa, špenát, rajčata, pomeranče, avokádo, mušle, losos, kokos, mléko.

Doporučená dávka draslíku

Doporučená denní dávka pro muže je 2,8-3,3 g/den, pro ženy o trochu méně 2,2-2,4 g/den.

Kde koupit samotný draslík?

Je důležité zmínit, že hodně málo firem vyrábí či nabízí pouze samotný draslík.

Samotný draslík máme v nabídce a doporučujeme denní dávku 2 tobolky, většinou po jídle, ale může být i nalačno. Nejvyšší doporučená denní dávka je 8 tobolek a neměla by být překračována.1 tobolka obsahuje 250 mg draslíkua to je (12,5% RHP) *RHP = referenční hodnota přijmu.

Odkaz na náš Draslík

 

VRÁTIT SE NAHORU
Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.

ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE