fbpx
x

Jak vybrat multivitamin? Na co si dát pozor.

DATUM PUBLIKOVÁNÍ
Říjen 31,2018
RUBRIKA ČLÁNKU

Multivitamin. Ano či ne? Určitě jste si v posledních měsících měli možnost přečíst nejrůznější články na téma multivitaminu. Je skutečně důležitý, nebo se jedná o nošení dříví do lesa? Dokážeme jíst tak pestře, abychom dostatečně pokryli příjem vitaminů a minerálů pro správnou funkci lidského těla? Jednoznačnou odpověď ztěžuje fakt, že rozhodně není mulvitamin jako multivitamin. Jde o složení, množství prospěšných látek a jejich vzájemné vztahy. Multivitamin, který je špatně složený? Rozhodně Ne! Kvalitní multivitamin? Rozhodně ano!

Není multivitamín jako multivitamín

Kvalita je kvalita. Platilo, platí a bude platit. Pokud neváháte dát trojku místo dvojky za nové boty, neměli byste přemýšlet, jestli se vyplatí dát za mulťák 400 místo 150. Děláte službu svému tělu, co může být víc? Co by měl obsahovat kvalitní multivitamín a na co si dát pozor si řekneme v následujících bodech.

Jaké prvky by neměly v kvalitním multivitamínu chybět a často chybí, nebo jsou podávány špatnou formou?

Jedna věc je co multivitamín obsahuje za minerály a vitamíny, ale druhá věc v jaké formě, jelikož právě ty ovlivňují vstřebatelnost jednotlivých nutrientů. U minerálů je nejlepší forma chelátová a poté organická, určitě se vyhněte anorganickým minerálům jako oxid, chlorid, síran… mají špatnou využitelnost!

  • Chróm, vyskytuje se obvykle zhruba v polovině multivitaminových přípravků a zdaleka nikoliv v nejlepší formě, kterou je chróm pikolinát.
  • Vitamin A, zde jde především o formu, kterou Áčko přijímáme, hladký příjem a netoxické vylučování zajistí především beta-karoten, pokuste se vyhnout retinolu, který není tak dobrý.
  • Vitamin K, pro tělo neocenitelné Káčko nalezneme ve velmi malém procentu dnešních multivitaminů, ačkoliv patří mezi tělu nejprospěšnější látky, přispívá k udržení normálního stavu kostí a k normální srážlivosti krve. Správně by měl dobrý multivitamín obsahovat K1, ale hlavně i K2 a tu nejlépe ve formě (K2-MK7).
  • Jód, pokud konzumujete dostatek mořských ryb, absence jódu vás nemusí budit ve spánku, v opačném případě zpozorněte, jód ovlivňuje správnou funkci štítné žlázy a neměl by rozhodně v multivitamínu chybět.
  • Měď, důležitý prvek ovlivňující produkci červených krvinek a metabolismus tuků.

Další vitamíny které by tam neměly chybět: Vitamin C, Vitamin B 1-12, Vitamin E, Vitamin D3, Kyselina listová, Koenzym Q10, Biotin, Mangan, Železo, Selen, Molybden.

Jaké látky zlepšují vstřebatelnost vitamínů a minerálů ?

Dobré je pokud multivitamín obsahuje jednu z těchto látek jako je piperin, kapsaicin nebo gingeroly. Ty zvyšují právě vstřebávání velkého množství vitamínů a minerálních látek, zejména vitamínů B, beta-karotenu a selenu. Jsou obsažené i v běžném jídle, proto se doporučuje brát multivitamín s jídlem.

Které vitaminy/minerály je lepší konzumovat samostatně?

Tak jako určité prvky chybí, některé naopak přebývají a můžou dělat neplechu, existují totiž vitamíny/minerály, které se navzájem odpuzují a blokují vstřebání jeden druhého. Pokud vás zajímá, které prvky je doporučováno přijímat samostatně, jde především o zinek, hořčík, fosfor a vápník. Zinek a vápník můžou bránit správné absorpci železa, mědi a manganu, hořčík se bije s vápníkem a fosfor může bránit přeměně vitaminu D na aktivní formu 1,25-dihydroxyvitaminu D v ledvinách.

Zařaďte příjem multivitaminu s jídlem, zinek a hořčík si kupte zvlášť a berte na začátku/konci dne.

Jak je na tom náš multivitamín?

Multivitamín ELITE plní všechny body uvedené v článku a jedná se o jeden z nejlepších multivitamínů co můžete u nás koupit.

VRÁTIT SE NAHORU
Líbil se ti článek? Tak nás podpoř a sdílej na FB.

ZATÍM ZDE NEJSOU ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE